onsdag 5 maj 2010

Envisa starar!

Sovit som en sten och vaknat upp till en tyst och vacker morgon här i Stavsnäs. Vattnet ligger spegelblankt, daggen fuktar gräset och växterna. Det är kyligt men helt OK. Någon morgonmotion tänker jag inte ägna mig åt.
Klockan 7 kom snickare nummer 2 och tittade till staketet - vi får se vilket pris han återkommer med och så bestämmer jag mig fortare än kvickt för vem det blir. Det går ganska snabbt att laga, vi har beslutat oss för att inbyggnaden får vänta ytterligare ett år eller två, det blir krångligare att bygga och glasa in verandan än jag trodde. Och mycket dyrare.
Vårt strävsamma starpar jobbar för fullt med att försöka bygga ett bo ovanför vårt ute-matbord. Jag jobbar för fullt med att försöka få undan allt deras byggmaterial så att de inte hinner lägga ägg. Ett år var vi för sent ute. Gissa om herr stare slängde elaka blickar mot mig när jag kom där med krattan i morse. Det är två timmar sedan. Nu har de redan samlat ihop en ansening hög med mossa och kvistar igen. Ska leta upp ett nät eller liknande och se om de förstår att de får hitta en annan plats. Suck. Envisa fåglar!
På fredag kommer vi ut igen - längtar redan nu!/Ma

Inga kommentarer: